Polscy dj'e na TikToku

    

   Telefon z dobrym aparatem, chęci, czas oraz pomysł na klip to składowe maszyny marketingowej o niesamowitej sile rażenia. W momencie, gdy Youtube potrafi zablokować set ze względu na prawa autorskie, gdy Facebook jest ludzkości potrzebny tylko do sprzedawania Thermomixów, a Instagram jako reklama kont na OnlyFans, TikTok objawia się jako instrument zamykający usta wszystkim, wiecznie niezadowolonym z opcji marketingowych djom malkontentom. Czy nagrywanie filmików jest głupie? I czy szanowany dj w ogóle powinien to robić? Na pewno nie każdy do tego się nadaję, nie każdemu będzie się chciało, ale nie widzę też powodu by ignorować tak mocne medium. Ja w TikTokowanie jestem słaby, ale nie bagatelizuje go. Jako wszystkowiedzący kanapowy komentator daje sobie też prawo do oceniania działalności innych. A więc...

    Na początku ustalmy jeszcze standard kontentu. Klipy w stylu lipsynców, czyli podkładanie ruchu ust pod teksty z filmów, stand upow czy innych piosenek traktujemy jako najbardziej prymitywną aktywność. Jak to świadczy o dju, jeśli wszystko co ma do zaoferowania to często niesynchroniczne ruszanie pyszczkiem pod tekst, który godny jest zaangażowania żałosnej osiemnastolatki chcącej zwrócić na siebie uwagę ex-boya? No właśnie, nie zniżajmy się do jej poziomu.

    Przeglądając wybrane profile nagrodę miesiąca przyznaję DJ Naro. Właściwie tu nie ma do czego się doczepić. Wszystkie materiały są w wysokiej jakości zarówno jeśli chodzi o wizję jak i fonię (co nie zawsze współgra u innych djów). Są filmy z imprez, są mixy ze studia (domu?) i co zwraca największą uwagę są też poradniki dotyczące djskich sekretów. Tu warto wspomnieć o liczbach. Najpopularniejszy klip ma ponad 800 tysięcy wyświetleń, a kilkanaście kolejnych kręci się wokół kilkudziesięciu tysięcy odsłon. Ciekawy jestem, czy przy tych liczbach przekłada się to na potencjalne bookingi i rozpoznawalność?

    Będąc przy temacie tajników sztuki djskiej przyglądnijmy się specjalizującemu się w branży weselnej Dariuszowi Rony. Jego szlagier to klip o „Trzech rzeczach, których nie rób na weselu” z prawie 700 tysiącami wyświetleń. W przypadku tego prezentera reszta kontentu nie odniosła już takiego sukcesu i wykręciła wyniki średnio od kilku do kilkunastu tauzenów odsłon. 

    Jak już jesteśmy przy weselach to polecam aktywność Didżejówdwóch. Kuba & Krystian stworzyli solidną, estetyczną i ciekawą wizytówkę swoich występów. Są krótkie relki zawierające strategiczne momenty z których niektóre wykręciły po kilkaset tysięcy odtworzeń. Są też liveremixy i tu trzeba docenić pewnien szczegół. Mianowicie zmiany tła, tak aby kolejny film odróżniał się od poprzedniego. 

    Kontynuując temat liveremixów wspomnę o Grubym Bounce. Jego blendy może nie mają wielkich statystyk, ale tworzy je konsekwentnie i są w dobrej jakości. Takie wrzutki każdy dj powinien robić raz na tydzień i tym budować sobie społeczność. Odnośnie jakości to rada dla wszystkich. Nagrywajcie dźwięk osobno, ruszajcie rękami i tańczcie jak Naro. 

   Najciekawszy film jaki znalazłem to produkcja bitu Kofma (sorry jeśli źle odmieniłem). Facet tworzy utwór za pomocą dźwięków wydawanych przy pomocy puszki po Pepsi. Tu zwrócę jeszcze uwagę na jego film pt „Top 5 Bass House Tracks 2022”. Puszczanie czy miksowanie utworów mających jakiś wspólny mianownik typu data powstania, albo przeznaczenie typu na rower, czy siłownie to drugi po liveremixach z najpopularniejszych trendów wśród djów. Fajnych trendów. 

   Zahaczyłem o filmy z produkcji studyjnej więc muszę wspomnieć o Emesie. Bardzo fajne poczucie humoru, wyluzowana wyjebańskość oraz talent i pomysłowość. Aż dziwne, że te filmy nie wyczesały zawrotnych wyświetleń. Wartością dodaną są gadane komentarze Emesa, które wygrywają z niejednym standupem. 

   Profile, które opisałem powyżej, wybrałem bo prezentowały różne frakcje djskie, czy różne podejście do tworzenia kontentu. Przeglądając je zobaczysz co najlepiej się sprawdza, jak tworzyć klipy, czego unikać i czy TikTok jest dobrym narzędziem dla Ciebie. Wiem, że są inne profile, ale oprócz znanych ksywek nie zwróciły mojej uwagi w kontekście tego artykułu.

   Poniżej podaję adresy osób, o których pisałem. Jeśli masz ciekawy profil to podeślij do mnie, a może Ciebie też kiedyś pochwalę albo skrytykuję, a jeśli lubisz czytać moje teksty to możesz postawić mi wirtualną kawę (Postaw kawę ;)).

https://www.tiktok.com/@iam_naro

https://www.tiktok.com/@djronydmxstudio

https://www.tiktok.com/@gramywtonie

https://www.tiktok.com/@grubybounce

https://www.tiktok.com/@kofmmusic 

https://www.tiktok.com/@dj.emes

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Lista utworów do ZAiKS i STOART

DJ/Animator podczas wydarzenia sportowego.

Freestyle. Reż. Maciej Bochniak, scen. Maciej Bochniak, Sławomir Shuty